Heeft jouw kind last van Sinterklaasstress? Lees de tien tips in dit blog!

Feestdagen- / Sinterklaasstress

De feestdagen komen er weer aan. Te beginnen met Sint Maarten waarna al snel ook de goede Sint weer in Nederland aanmeert. Op zich heel leuk maar het hele gebeuren brengt voor veel kinderen en hun ouders ook de nodige spanning mee, Sinterklaasstress! Deze spanning kan zich bij kinderen op allerlei manieren uiten. Vaak zijn kinderen vermoeid doordat ze slechter slapen, hebben hoofdpijn, zijn ‘stout’ (lokken confrontaties met hun ouders uit), luisteren slecht en in sommige gevallen zijn kinderen die voorheen zindelijk waren dit nu ineens niet meer.

Wat kun je als ouder nu doen om de spanning (en de gevolgen hiervan) een beetje binnen de perken te houden?

Tips

  1. Beperk het aantal ‘feest’ momenten. Vaak worden Sinterklaas en kerst thuis gevierd (kinderen van gescheiden ouders 2x), bij familie, op school en vaak ook nog bij clubs en werk van ouders. Bepaal wat jouw kind ‘aankan’. Is hij / zij steeds erg nerveus? Besluit dan om wellicht een paar vieringen over te slaan om het aantal momenten van  Sinterklaasstress te verminderen.
  2. Maak gebruik van een kalender waarin je aangeeft wat wanneer gaat gebeuren. Zo worden de feestdagen voor een kind overzichtelijk, lees ook “Sinterklaas, gezellig of stressvol?”  waarin ik het gebruik van een dergelijke kalender uitleg. https://www.juffieanders.nl/sinterklaas-gezellig-of-stressvol/
  3. Zorg voor ontspanning. Op school en clubs wordt vaak veel over de feesten gesproken. Ga thuis momenten inplannen die hier even helemaal niets mee te doen hebben. Zoek iets wat je kind leuk vindt en van ontspant. Dit kan een warm bad zijn, boekje voorlezen, spelletje doen etc.
  4. Maak het niet spannender dan het al is. Ook in tv programma’s loopt de spanning hoog op. Er gaat in het Sinterklaasjournaal van alles mis. Vertel je kind eventueel dat het altijd weer goed komt. Beperk het aantal momenten dat er gekeken wordt naar dergelijke programma’s.
  5. Inhakend op tip 4. Maak van Sinterklaas en Piet geen boeman. Hoe verleidelijk dit soms ook is (met name als de spanning zich uit in ‘stout’ gedrag), het zal averechts werken. Door bijvoorbeeld te zeggen alleen lieve kinderen cadeautjes krijgen wordt de spanning nog groter en zal het ongewenste gedrag toenemen.
  6. Spreek van te voren af  hoe vaak de schoen gezet mag worden en wanneer. Zet dit in de kalender.
  7. Maak de feesten voorspelbaar. Informeer eventueel bij de scholen wat er gaat gebeuren en bespreek dit met je kind. Bespreek op de dag zelf met je kind hoe de dag eruit zal zien.
  8. Neem angst voor bijv. Sint en Piet serieus. Praat erover en zwak het af door geruststellende woorden (dat Piet bijvoorbeeld niet binnenkomt maar de cadeautjes bij de voordeur laat staan).
  9. Wees je er van bewust dat je zelf een voorbeeldfunctie hebt. Als jij zelf voorafgaand aan bijvoorbeeld het kerstdiner een gehaaste gespannen indruk maakt, zal je kind dit sneller overnemen. Ben jij rustig en kalm voordat jullie naar de intocht van Sinterklaas gaan, zal je kind ook eerder rustiger worden.

Tot slot

En een laatste tip voor zoveel mogelijk rust (zeker voor de allerkleinsten), minder is meer. Zo kan er van de momenten dat er iets is, het meest genoten worden!

 

 

Dit bericht is geplaatst in Angst, Blog / vlog, Gedrag, Maatschappij, School, Stress / spanning met de tags , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *