Waarom coachen met (therapie)hond? Deel 1

De meerwaarde van coachen mét therapiehond

Laatst kreeg ik de vraag ‘Coach je ook zonder therapiehond?’. Mijn antwoord was ja indien nodig en / of gewenst. De vraagster is een hondenliefhebster. Achteraf bedacht ik mij dat ík had moeten vragen waarom zij dit mij vroeg. Want het coachen mét hond biedt ten opzichte van het coachen zonder hond veel voordelen. Toch merk ik dat veel mensen zich niet echt een beeld kunnen vormen van wat een therapiehond nu eigenlijk doet, hoe hij helpt in het coachingsproces. In dit blog leg ik de meerwaarde van het coachen mét therapiehond uit.get-a-therapy-dog-step-9

Een hond om zelfvertrouwen te krijgen

Een poos geleden deelde ik in mijn enthousiasme al een link met jullie op mijn Facebookpagina. Het NRC had op tweede kerstdag een artikel geplaatst met de titel “Een hond om zelf vertrouwen te krijgen”.

https://www.nrc.nl/nieuws/2016/12/26/een-hond-om-zelfvertrouwen-te-krijgen-5918326-a1538419

Mijn tekst bij deze link was “Een prachtig artikel over waarvoor Texel en ik opgeleid zijn. Dit werk willen wij samen heel graag doen”. Misschien herken je het gevoel wel, je ziet iets en je wordt gelijk helemaal enthousiast, vol energie, je ogen stralen. Dat had ik na het lezen van dit artikel. Dít is precies wat ik met mijn coaching voor ogen heb. Een paar voorbeelden:

raise-kids-with-dogs-step-10

Spreekangst; selectief mutisme

In het artikel worden verschillende voorbeelden gegeven. Een jongetje wat op school niet sprak terwijl hij dit thuis wel kon en deed. Dit is een zeldzame angststoornis genaamd selectief mutisme. Wat mensen niet voor elkaar kregen, lukte de therapiehond wel. Het jongetje mocht met de hond spelen, om dit voor elkaar te krijgen moest hij echter wel tegen het dier praten. Het jongetje sprak eerst zachtjes om contact te maken met de hond. Na een tijdje reageerde de hond hier echter niet meer op en moest het jongetje steeds duidelijker en luider gaan praten om iets van de  hond gedaan te krijgen. Het jongetje beleefde veel plezier aan het contact met de hond en was hierdoor ongemerkt zijn spreekangst aan het overwinnen.

Voorleeshond

Ook een voorbeeld over hardop voorlezen in de klas. Vaak vinden kinderen dit spannend,  sommigen zijn erg bang om fouten te maken. Het hardop lezen oefenen met alleen een  juf of hulp-ouder werkt vaak niet omdat een mens (onbedoeld) altijd signalen afgeeft of het goed of fout gaat. En een kind verwacht van een mens ook een beoordeling en zal hier wellicht zelfs om vragen, terwijl het doel alleen is ‘oefenen in hardop lezen om zelfvertrouwen te krijgen’. Alleen in je uppie hardop voorlezen vinden kinderen vaak ‘gek’ en niet motiverend. Een therapiehond kan uitkomst bieden. Kinderen vinden dit vaak leuk, het lezen heeft ineens nut ook al verstaat / begrijpt de hond niet alles wat er gelezen wordt, het is gezellig en een hond kan geen oordeel geven.

Traumaverwerking                                                       raise-kids-with-dogs-step-3

Ook bij het verwerken van een trauma kan een therapiehond uitkomst bieden. De aandacht van de hond vrolijkt een verdrietig kind op en het gebeurt regelmatig dat een kind iets wat ze eerder niet hebben durven zeggen wel aan de hond durven te vertellen. Ze kijken uit naar ‘de training’ met de therapiehond waardoor ze wel zin hebben om bijvoorbeeld naar school of de coachingsafspraak te gaan.

Nu ben ik wel heel benieuwd? Hebben jullie ervaring met wat een (therapie)hond voor jou, jouw kinderen en omgeving kan doen?

 

 

Dit bericht is geplaatst in Angst, Blog / vlog, Gedrag, Leren, Maatschappij, Stress / spanning met de tags , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *